12.10.2016

Aviapolis oli 1980-luvulla uudenlaista ajattelua

Lauri Vänskä

Kun puhutaan Aviapoliksesta, tulee monelle ensimmäisenä mieleen alue lentoaseman ympärillä. Mielikuva ei ole väärä, joskin Aviapolis tarkoittaa nykyisellään koko Keski-Vantaata. Alkuajoistaan asti alue on ansainnut kehityksen edelläkävijän manttelin. Tosin ilman alkuperäisen kolmannen kiitotievarauksen muutosta ei Aviapoliksen aluetta nykyisenlaisenaan olisi lainkaan! Kävimme haastattelemassa Lauri Vänskää, jolta kuulimmekin mielenkiintoista tarinaa Aviapoliksen historiasta.

 

Vantaan kaupunki ja Finavia Oyj, (aiemmin Ilmailulaitos ja sitä ennen Ilmailuhallitus) ovat vuosien saatossa tehneet tiivistä yhteistyötä Suomen päälentoasemaa ympäröivien alueiden kehittämiseksi. Vuonna 2004 silloisen Ilmailulaitoksen varatoimitusjohtajan tehtävistä eläkkeelle jäänyt Lauri Vänskä muistelee yhteistyötä ja Aviapolis-työryhmää lämmöllä. Mies itse oli mukana monessa ja häntä on oikeastaan kiittäminen siitä, että Aviapolis on nykymuodossaan ollut edes mahdollinen.

— Lähtökohtaisesti alueen eteenpäin viemisestä oltiin yhtä mieltä, joskin näkemyksissä aivan lentokentän ydinalueiden käytöstä oli alussa eriäviä ajatuksia. Silloin puhuttiin ”Kettukaavasta”. Lentokentän lähistöä olisi kaupungin mukaan tullut hyödyntää vain raskaan logistiikan alueena eli lähinnä terminaalitoimintaan. Meillä oli ajatus alueen kehittämisestä myös muunlaiseen toimintaan, mutta Vantaa piti lentokenttää melualueena ja vähän kuin kaatopaikkana, Vänskä naurahtaa.

Kolmoskiitotielle alunperin suunniteltu sijoituspaikka samansuuntaisena kakkoskiitoen kanssa olisi puolestaan estänyt alueen laajemman käytön kokonaan.

— Ensin ajateltu sijoituspaikka olisi ollut nyt rakenteilla olevan lentoaseman laajenusosan kohdalla. Ilmailuhallituksen ja Vantaan kaupungin keskinäisessä yhteistyössä tuli esiin kolmoskiitotien varauskysymys ja todettiin, että suunta kannattaa kääntää kulkemaan tulevaisuudessa ykköskiitoen kanssa samansuuntaisena sen ”yläpuolella”.

Ja todellakin – tänä päivänä lähtöterminaali T2:n isoista ikkunoista kiitotielle katsoessa edessä siintävät niin ykkös- että kolmoskiitotie kauniisti linjassa.

 

ULKOMAISET LENTOKENTÄT INNOSTIVAT ESIMERKILLÄÄN

Kolmoskiitotien sijoittuminen uudelle paikalle avasi merkittäviä mahdollisuuksia. Alueen uudenlainen hyödyntäminen alkoi kiinnostaa ja erityisesti hotellitoimijat innostuivat. Rantasipi hotelli valmistuikin pian Kehä III:n varteen. Vantaan kaupungin tahtotila näkyi sijoittumispaikassa: lentoaseman ja muun toiminnan välissä piti vielä olla metsää.

— Pikku hiljaa Vantaalla alettiin kuitenkin kääntyä mielipiteessä. Kävimme yhdessä tutustumassa ulkomaisiin esimerkkeihin. Tukholma, Oslo, Zurich ja Kööpenhaminam lentoasemilla oltiin jo kehittämässä bisnesalueita kentille tai niiden välittömään läheisyyteen.

— Myös ilmailumelua saatiin hallintaan yhä paremmin ja se vähentyi koko ajan, kun koneet kehittyivät. Vantaakin alkoi nähdä lentokentän kokonaisuutena ja voimavarana. Alkuperäiseen ”Kettukaavaan” tehtiin muutos ja siitä tuli ”Hopeakettukaava”, kun Kehä III pohjoisen puolellekin alettiin rakentaa toimistotorneja. Aviapolis-ryhmä alkoi toimia myös yhä tiiviimmin ja mukana oli oman työnantajani ja kaupungin lisäksi myös rakennusyhtiöiden edustajia, Lauri Vänskä kertaa.

 

NIMIKILPAKIN JÄRJESTETTIIN – TOTTAKAI!

Ilmailulaitoksessa innostuttiin järjestämään myös sisäinen kilpailu siitä, mikä alueen nimeksi pitäisi tulla.

—Ehdotuksia tuli paljon aina ”Heaven Gatesta” lähtien. Insinööri Martti Sitari voitti kilpailun ehdotuksella Aviapolis. Hän sai palkinnoksi retkikirves-puukko-saha -yhdistelmän, muistelee Vänskä.

Tästä nimi Aviapolis alkoi levitä ja tuli markkinointinimenä laajemminkin käyttöön. Markkinointi lähti liikkeelle entistä tehokkaammin ja lentoasema kiinnosti sijaintina. Oulusta lähtöisin oleva Technopolis halusi laajentaa toimintaansa ja mieli omaa tonttia alueelta. Hotelli Hilton taas rakentui vuonna 2007 aivan terminaali T2:n viereen. Tästä buumi on vain kasvanut ja niin lentoaseman lähiympäristön kuin sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevan Aviapolis Aseman ympäristö rakentuu nyt nopeammin kuin koskaan monimuotoisen asuin-, liike-, viihde-, hotelli- ja toimitilojen rakentamisen myötä.

 

Aviapolis Asema on rakenteilla oleva työ- ja asuinalue laajan Aviapolis-alueen ytimessä Aviapoliksen juna-aseman ”päällä”. LAK vastaa hankkeen eteenpäin viemisestä ja alueen kehittämisestä. Lauri Vänskä toimi LAKin hallituksen puheenjohtajana 1999-2008.