Kiitotie maailmalle ja urbaani asuminen

Tuomo Leskelä

Ympäristöinsinööri ja projektipäällikkö

 

Finavia

 

Lentokoneiden melua hallitaan lentoasemien käytön suunnittelulla, kansainvälisillä melumääräyksillä, moottoritekniikkaa kehittämällä sekä maankäytön suunnittelulla. Lentokonemelun hallinta on pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista työtä. Finavia tekee tiivistä yhteistyötä lentoasemien ja lentoreittien vaikutuspiirissä sijaitsevien kuntien ja aluekehittäjien kanssa.

 

  1. Mikä on käsityksesi siitä, kuinka lentokonemelu on otettu huomioon Aviapolis Aseman seudun toteutuksessa?

 

Aviapolis Asemaa rakennetaan varsinaisen melualueen ulkopuolelle. Aluetta voisi parhaiten kuvailla sanalla melualueen kainalo. Tämä muodostuu kiitoteiden 1 ja 2 kulmaukseen siten, etteivät   lentokoneet lennä alueen ylitse ja että Lden 55 dB melualueen raja jää Aviapolis Aseman ulkopuolelle. Huolimatta siitä, että  alue sijoittuu varsinaisen melualueen ulkopuolelle, täydellistä hiljaisuutta ei voida odottaa. Erityisesti silloin, kun lentokoneet lähtevät kiitoteiltä 1 tai 2, on lentokoneiden melu selvästi havaittavissa. Ulkona ollessa voi melu häiritä keskustelua lentoonlähdön aikana.

Toinen tapahtuma, josta kuuluu melua lentoonlähtöjen ohella, on lentokoneiden huoltokoekäytöt. Huoltokoekäyttöjen melun vaimennukseen Finavia on investoinut todella paljon. Pelkästään koekäyttöpaikan rakennuksen investoinnit ovat arviolta 3 miljoonaa euroa. Hintalappu nousee usealla miljoonalla, kun huomioidaan koko projektin kustannukset. Tällä investoinnilla saadaan huoltokoekäyttöjä varten erillinen, kolme seinää käsittävä koekäyttöpaikka, jonka Aviapolis Aseman alueen puoleinen seinä on jopa 18,5 metriä korkea .

Myös Aviapolis Aseman rakennuksissa on otettu lentokentän läheisyys huomioon. Niiden ääneneristävyyden suunnittelussa on ollut mukana Suomen kärkipään akustikkoja.

 

2. Mihin suuntaan melutilanteen suhteen ollaan menossa tulevaisuudessa?

 

Lentokoneiden moottoritekniikka on kehittynyt huimasti 60-luvulta aina 2000- luvulle saakka. Moottoritekniikan kehitys jatkuu edelleen, tosin ei ihan niin nopealla tahdilla kuin aiemmin. Voidaan ajatella esimerkiksi Finnairin uutta Airbus A350 konetta tai Japan Airlinesin Dreamlineriä, jotka molemmat ovat todella hiljaisia niin isoiksi koneiksi.

 

3. Miltä näyttää sinun unelmiesi kaupunki?

 

Mielestäni kaupungin pitää olla kaupunki. Näkisin niin, että ydinkeskuksiin voisi rakentaa nykyistä korkeampia rakennuksia . Mielestäni cityn ja omakotitaloalueiden erot tulee pitää selkeinä. Cityyn rakennetaan tiivisti ja lähiöön väljästi.